Nieuws

Waarom moet je website vanaf 21 april mobielvriendelijk zijn?

23/03/15

Zoals eerder aangehaald, gaat Google mobile friendly sites bevoordelen in zoekresultaten. Google gaat een nieuwe weg inslaan, wat zijn de gevolgen ervan en wat betekent dit voor uw merk of bedrijf? Vanaf 21 april gaat Google de factor "hoe mobielvriendelijk is deze website" meenenemen in zijn algoritmen als ranking signaal.

Waarom geeft Google mobiele websites meer voorrang?

1. Het zoekverkeer via mobiele devices overstijgt deze van desktop

Tegen eind 2015 verwacht men in de USA dat het aantal mobiele zoekopdrachten groter zal zijn dan de desktop zoekopdrachten. Google gaat hiermee rekening houden en mobiele websites (resposive websites) voorang geven op websites die niet mobiel vriendelijk zijn.

2. Verandering van het zoekgedrag

Tegenwoordig doen we bijna ales op onze smartphone, we doen veel meer activiteiten via onze smartphone.

3. Het hoofddoel van Google was niet meer van toepassing

Het hoofddoel van de zoekmachine dienst Google is om op zo een efficient mogelijke manier ons de informatie te geven waar we op zoek naar zijn. Door in de mobiele zoekopdrachten websites te gaan tonen die niet responsive zijn op de smartphone zal dit het doel van Google niet bevorderen.

Wat is de impact op mijn aantal bezoekers?

Voor resultaten op desktop worden er geen veranderingen doorgevoerd. Enkel de websites die niet optimaal presteren voor smartphones zullen benadeeld worden.

1. Google heeft op smartphones een 'label' geplaatst voor mobiele websites. 

2. Google ontwikkelde een tool die aangeeft of uw website wel mobielvriendelijk is. Klik hier voor de tool. 

3. Google stuurt via zijn platform Google Webmaster Tools meldingen dat uw website niet mobielvriendelijk is.

Mijn website is niet mobielvriendelijk, wat nu?

Als uw website niet mobiel vriendelijk is, dan zal de website voor mobiele SEO niet of minder zichtbaar zijn. Hierdoor zullen het aantal bezoekers via mobiel (sterk) terugvallen. Begin met een plan van aanpak, contacteer uw websitebeheerder en leg de focus op mobiele SEO. 

Bron: Bloovi.be

lees meer >>

Doeltreffend je content promoten na de lancering

19/03/15

Zodra de zoekmachines je webpagina indexeren, begint die organisch te scoren. Je moet natuurlijk niet wachten tot er organische bezoekers op je pagina's komen, trek liever bezoekers aan door je webpagina te promoten via verschillende kanalen. 

Promoot je content 
Breng jouw fans en volgers op de hoogste van het bestaan van jouw nieuwe content, het is een must om je content te promoten. Deel je content op verschillende kanalen, dit zijn de mogelijkheden: 

  • E-mail: Stuur je blogbericht uit in de vorm van een nieuwsbrief samen met je andere nieuwste blogberichten.
  • Linkbuilding: Genereer links van andere websites en blogs naar jouw pagina.
  • Social media: Deel je content op de verschillende sociale media
Durf de conversaties met je lezers aan
Dit doe je door ze een vraag te stellen of te vragen naar hun ervaringen en mening. Mensen zijn veeleisend op het gebied van interactie. 53% van de consumenten verwacht dat je binnen het uur reageert op een tweet. Ze willen zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag, is dat niet het geval, verliezen ze sneller hun interesse en verlies jij als bedrijf je geloofwaardigheid.

Meten is weten
Om het succes van je blogartikel te meten, moet je naar de specifieke doelen kijken die je voor orgen had. Er zijn enkele fundamentele statistieken die de populariteit en het effect van je artikel weergeven:
  • Het aantal (unieke) bezoekers, pageviews en de bounce rate geven de 'consumptie' van je artikel weer
  • Gemiddelde bezoeksduur, return visitors, social shares en comments geven het engagement van je lezers weer.  
  • Het aantal shares en comments op je bericht, Q&A's en het globale bereik geven de invloed van je artikel weer.
  • Het aantal ingevulde contactformulieren de signups, de registraties en de vervolledige goals en call-to-actions tonen je conversies


lees meer >>

Nu ook geld naar vrienden sturen via Facebook

18/03/15

Het is met Facebook Messenger niet alleen meer mogelijk om woorden en smileys te versturen, maar ook écht geld. Een gesprek met je vrienden over geldzaken, zoals een concertticket betalen of de restaurantrekening delen? Voortaan kunnen Amerikaanse gebruikers geld sturen naar hun vrienden via Messenger, maar het is niet duidelijk of de rest van de wereld zal volgen. 

De betaalfunctie van Facebook werkt in samenwerking met Mastercard en Visa. Facebook wil niet dat je een andere app gaat gebruiken zoals PayPal om je vrienden te betalen. Als je een kaartnummer aan je Facebookprofiel koppelt, kan je via de Messenger-app simpelweg geld versturen door op het dollarteken te klikken, een bedrag in te geven en eventueel een pincode in te geven. De transactie zal uitgevoerd worden door het bestaande financiële netwerk van Facebook, dagelijks worden al een miljoen betalingen uitgevoerd.

Zoals eerder vermeld is het nog even wachten tot het systeem ook bij ons komt. Traditiegetrouw komt thuisland VS eerst aan de beurt. Daar wordt de nieuwe en gratis betaalfunctie de komende maanden uitgerold. 

lees meer >>

Likes, comments en shares verdubbelen op Facebook

17/03/15

Je product of dienst promoten is via Facebook wel dé ideale oplossing. Van de kleinste lokale tot de grootste multinationals, allemaal hebben ze een pagina op Facebook om meer visibiliteit te creëren. Hoewel het een geweldig medium is worstelen vele nog altijd met de manier om hun product of dienst "juist" te promoten. 

Na 10 à 20 jaar experimenteren hebben marketeers televisie onder de knie, eindelijk weten ze hoe op dit platform te adverteren. De dag van vandaag speelt zich bijna hetzelfde proces af, en nu is het social media dat het medialandschap aan het veranderen is. Net zoals 20 jaar geleden zal het nu enkele jaren duren voordat we social media onder de knie zullen hebben.  We hebben 4 simpele Facebook inzichten opgesteld die jouw content onmiddelijk kan verbeteren. 

1. Waaraan willen mensen hun aandacht geven?

Inzichten zorgen ervoor dat wanneer je iets wilt beginnen eje vertrekt vanuit een positie waar je betere beslissingen neemt en dus een grotere kans op succes hebt. In essentie zoek je naar een natuurlijke combinatie tussen een emotie en je product of boodschap. Social media is het eerste medium waar adverteren een tweerichtingsverkeer is geworden. Consumenten beslissen door middel van likes, comments en shares of jouw content goed is of niet. Een post vertrekkende van een Facebook-page bereikt standaard 6 à 10% van jouw fans. 

2. Keep it short and simple

In het algemeen komen mensen op Facebook om korte verhaaltjes te consumeren. In plaats van een YouTube-link van 10 minuten op Facebook te zetten kan je beter enkele teaserclips tussen 10 à 60 seconden uit dezelfde video knippen, uploaden en de link naar de volledige video in de beschrijving plaatsen.Het is van essentieel belang dat jouw teaserclips interessant en waardevol moeten zijn om mensen te motiveren uit Facebook te linken. 

3. Probeer menselijk over te komen

Facebook gaat over mensen die connecteren met mensen. In tegenstelling tot televisie, Google Adwords of SEO verwachten mensen op Facebook menselijke intereacties. 

4.Hou je aan de tools van je platform

Het is belangrijk om je aan de regels van het platform te behouden waarop je je bevindt. Een veel voorkomende fout is dat 1 stuk content verspreid wordt via al hun verschillende netwerken op dezelfde manier. Je kan overal actief zijn, maar weet dat elk sociaal netwerk unieke karateristieken heeft. Op Facebook vertel je verhalen, op Twitter promoot je nieuws en op Instagram draaot jet rond jezelf authentiek te uiten. 

lees meer >>

Waarom merken Instagram verkiezen boven Facebook

16/03/15

Instagram lokt steeds meer merken weg van Facebook. Het sociale netwerk heeft ook plannen om advertenties toe te laten die trafiek sturen naar de websites van adverteerders. Vooral tieners zijn niet meer weg te slaan van de foto-applicatie, waardoor sommige merken genoodzaakt zijn om deze trend te volgen. Dit blijkt uit een rapport van de onderzoeksfirma L2, uitgevoerd bij 250 merken. 

De groei van Instagram is gigantisch, per maand zijn er 300 miljoen mensen actief op het sociale netwerk. Instagram, eigendom van Facebook lokt daarom ook steeds meer en meer merken naar haar platform.

Reden?
Alles wat  merken posten op Instagram wordt ook effecties gezien door hun volgers. Bij Facebook is het organisch bereik veel beperkter. Merken moeten de dag van vandaag hun Facebookposts promoten om ze te tonen aan hun eigen volgers. 

Een bijkomende reden is ook dat Instagram zich meer en meer onderscheidt van Facebook op het vlak van bereik. Er zijn heel wat jongeren actief op Instagram terwijl Facebook meer in de steek wordt gelaten door tieners.

Bron: Bloovi.be

lees meer >>

Facebook introduceert relevantie scores

12/03/15

Eén van de grootste redenen dat adverteren via Facebook zo goed werkt, is dat de advertenties alleen bij mensen terecht komen die er effectief iets aan hebben. Facebook vindt het belangrijk dat er gebruik gemaakt wordt van relevantie als een factor. Hiermee wordt dus de relevantie voor jouw doelgroep bedoeld. Je wordt als adverteerder verzekerd dat jouw advertentie door de het juiste publiek wordt gezien. De toevoeging van relevantie scores maakt het natuurlijk een stuk gebruiksvriendelijker niet alleen voor bedrijven maar ook de Facebook gebruikers. 

Hoe werkt het?

De relevantie scores zullen worden gebaseerd op zowel de positieve als negatieve feedback die Facebook krijgt van een bepaalde doelgroep. Stromen er veel positieve reacties binnen? Dan wordt de relevantie score hoger. Vanaf het moment dat mensen een bepaalde advertentie verbergen of rapporteren zal de score lager worden. Als adverteerder kan dit als een indicatie dienen om te zien of je op het goede spoor zit of niet.

De advertentie krijgt een relevantie score tussen de 1 en 10 waarbij 10 het hoogst is. Elke keer dat er nieuwe feedback wordt gegeven op de advertentie wordt de score geüpdate. 

Waarom zijn ze belangrijk?

Het verlaagt de kosten om mensen te kunnen bereiken: Hoe hoger de relevantie score, hoe minder het kost om die te leveren. Dit komt doordat het advertentie leveringssysteem van Facebook zo geprogrammeerd is dat de juiste inhoud bij de juiste mensen terecht komt.

 De relevantiescore is niet de enige factor die het leveringssysteem in acht neemt: Het bod dat jij over hebt voor een advertentie speelt ook een rol. Bijvoorbeeld er zijn twee advertenties met dezelfde doelgroep. Dan is het niet zo dat de adverteerder met de hoogste relevantie score maar met een laag bod een advertentie met een hoog bod maar lagere score die automatisch verslaat. Over het algemeen heb je als adverteerder een streepje voor als jouw advertentie een hoge relevantie score heeft.

Adverteerders kunnen experimenteren: Je hebt allelei soorten advertenties. Je kan nu met verschillende combinaties van een afbeelding en tekst uitproberen. Daarna kan je zien wat goed werkt en wat minder goed werkt.

Optimalisatie online campagnes: Tijdens de campagnes kan jij de relevantie score checken. Op het moment dat jouw score begint te dalen dan kan je dat zien als een indicatie om jouw advertentie aan te passen of een nieuwe te bedenken. 

De relevantie scores zijn er om de kosten te verlagen maar zijn ook handig om jouw creativiteit en targeting skills van de advertentie te testen. 

lees meer >>

Meer Twitter-volgers & traffic? Pas deze 7 'growth hacks' toe

11/03/15

De laatste jaren wordt er veel gesproken over 'growth hacking'. Startups en succesvolle technologiebedrijven uit Silicon Valley hebben hier gebruik van gemaakt om snel te kunnen groeien. De vraag is natuurlijk, wat is growth hacking precies? En hoe pas je dit toe?

Growth hacking
Dit is een buzzword in de tech startup-scene. Bekende bedrijven als Dropbox, Facebook en Airbnb hebben growth hacking succesvol toegepast om hun nieuwe product onder de aandacht te brengen van een grote groep gebruikers of prospects. Growth hacking is een verzamelnaam voor een specifiek soort online marketing-strategie die erop gericht om in relatief korte tijd veel leads of gebruikers naar je platform of dienst te verwijzen.

Het is een combinatie van:

Alle vormen van online marketing, digital analytics en insights, traffic en content optimisation én het automatiseren van specifieke handelingen of tools.

1. Favoriten van relevante tweets

Het is simpel: favorite een tweet die betrekking heeft op je dienst of product. Zo kan je als gebruiker op een eenvoudige manier opvallen bij potentiële nieuwe leads of gebruikers. 

2. Meeliften op populaire, relevante artikelen

Hoe je ook draait of keert, er zijn nu eenmaal betere, populairdere artikelen op het web beschikbaar dan die op je eigen blog of site. Niet getreurd, je kunt ook gewoon meeliften op het succes van dergelijke content. Je kunt jezelf ermee presenteren aan mensen die hebben aangetoond affiniteit met de content te hebben, door het delen van deze content op Twitter. Hoe kan je dit doen?

1. de url in je Twitter-bio moet verwijzen naar de pagina waarheen je mensen wilt sturen. Let er hierbij op dat de content van je bio aansluit op de inhoud van het artikel

2. Zoek het betreffende artikel waar je op wilt meeliften

3. Zoek uit wat de standaard 'share'-tekst is en eventueel een deel van de url (zonder alle parameters die de share uniek maken)

share tweet






4. Kopieer de tekst en plak deze in het zoekvenster van Twitter. Voilà, alle tweeps die het artikel hebben gedeeld op een presenteerdblaadje

5. Favoriet alle tweets in de lijst met zoekresultaten

6. Wacht af en hou in de gaten wat deze actie je oplevert aan nieuwe followers of site-traffic.

3. Het automatiseren van favorites met marketing automation

Het favoriten van tweets is, zoals in het voorbeeld hierboven, een taak die je aardig wat tijd kan kosten. Inmiddels zijn er tools ontwikkeld die je deze tijd uit handen nemen en het je mogelijk maken om de genoemde handelingen op grote schaal toe te passen. Één van de meest populaire voorbeelden is die van een Nederlandse startup: TweetFavy.

4. Tweeps toevoegen aan Twitter-lijsten

Hier ga je gebruikers, waarvan je hebt gezien dat ze over een bepaald onderwerp tweeten toevoegen aan een openbare lijst. Ook hierbij ontvangt de gebruiker een melding (niet bij een private lijst), waarmee je jezelf op het netvlies brengt van mensen die zich normaal gezien buiten je netwerk bevinden.

Dit kan je makkelijk automatiseren met een if-this-then-that automation recipe

Het is belangrijk te vermelden dat zowel hier als bij Twitter-favorites, het zomaar kan gebeuren dat de actie buiten context is. Zo kun je dus ook automatisch negatieve tweets toevoegen aan je lijst en derhalve een negatieve reactie ontlokken. Ook hiervoor geldt, wees voorbereid en maak de afweging wat de impact kan zijn op je merk!

5. Volg de volgers van je concurrent

Follow – followback is een veelgebruikte tactiek op Twitter waarmee je betrekkelijk simpel veel volgers aan je account kunt toevoegen. Wint zeker geen schoonheidsprijs, maar het is erg waarschijnlijk dat veel Twitter-influencers vroeger of later gebruik hebben gemaakt van deze tactiek.

6. Automatiseren van follow - followback

Er zijn meerdere tools voorhanden die je in staat stellen om eerdergenoemde tactiek te automatiseren en op grote schaal toe te passen. Een voorbeeld is de tool Tweetadder, waarbij je meerdere variabelen kunt instellen om gebruikers te zoeken die voldoen aan je gewenste criteria.

7. Bewerk je tweets met een call-to-action

Deze methode is erop gebaseerd dat je ook daadwerkelijk wat te zeggen hebt met je tweets en is dus meer dan alléén een numbers-game. De doelstelling is om je eigen tweets, die door gebruikers worden gedeeld of ge-retweet van een call-to-action te voorzien, waardoor ze ook buiten je eigen netwerk kunnen leiden tot nieuwe volgers of traffic naar je eigen site.

De vraag is nu, zouden jullie deze methodes toepassen? Of juist niet? Laat horen hoe je erover denkt!

lees meer >>

4 tips om de beste search ads te schrijven

09/03/15

De tekst van je advertenties heeft een grote impact op je Adwords-campagnes, al wordt er soms niet veel aandacht aan besteed. Bij de opzet van een campagne stel je ze netjes op maar achteraf kjk je er niet meer naar om. Komt deze situatie je bekend voor? Breng hier snel verandering in! Dankzij deze 4 tips wordt experimenteren met je tekstadvertenties kinderspel.

1. Focus op ad copy

Het is belangrijk om te blijven experimenteren met ad copry omdat CPC-aanpassingen of aanpassingen van zoekwoorden gemakkelijker zijn en minder tijd vragen. Je tekstadvertenties aanpakken is een van de moeilijkste taken maar kan heel wat resultaat opleveren. Experimenteer en volg de resultaten op! 

2. Vertrek vanuit een blanco pagina

Lijken je advertenties te veel op elkaar? Begin in het vervolg met een blanco pagina. Organiseer brainstormsessies en praat met het salesteam en je klanten. Alleen zo ontdek je welke tone-of-voice zij gebruiken en waar ze naar op zoek zijn. Laat niets je tegenhouden tijdens zo'n brainstormsessie. Schrijf al je ideeën op zonder erover na te denken, schrappen kan achteraf nog. Ga hiermee aan de slag!

3. USP is the key

Elk bedrijf heeft zijn eigen unique selling propositions. Lijst ze even op en gebruik ze in je tekstadvertenties. Hanteer verschillende bewoordnigen en combineer je USP's met duidelijke call-to-actions. Hou de lijst ook maandelijks up-to-date. Verandert er iets aan je lijst? Dan pas je meteen je advertenties aan. 

4. Schrijf unieke ads

Opvallen is de boodschap! Je tekstadvertenties moeten opvallen tussen alle andere. Een unieke tekst ad aan de rechterkant zal vaak beter scoren dan een generieke tekst ad op de toppositie. Je advertentie aanpassen kan op verschillende manieren: speel met de bewoordingen, verander lijn één en twee van positie, speel met de toon, test verschillende titels, ... de lijst om unieke ads te schrijven is eindeloos. 

Lukt het je toch niet om creatief aan de slag te gaan met search ads? Ontdek onze nieuwe opleiding schrijven voor het web voor meer tips & tricks. 

lees meer >>

De tien meest gebruikte buzzwords op LinkedIn

06/03/15

Een professionele netwerksite als Linkedin is een ideaal platform om uzelf in de verf te zetten. Alleen doen we dat vaak met dezelfde termen. Een top tien.

Uiteraard bent u gemotiveerd, u bent gepassioneerd over uw werk, u bent creatief en gedreven. En u kan terugvallen op een ruime ervaring. Wel, dan hebben we nieuws voor u: u bent zoals iedereen anders.

Dat weten we op basis van de jaarlijkse lijst met buzzwords die LinkedIn elk jaar bekend maakt. Die haalt deze ranking uit LinkedIn-profielen van 2014 over de hele wereld. Motivatie en ervaring komen meer opzetten, terwijl ‘innovatief’ terrein moet prijsgeven.

1. Gemotiveerd
2. Passioneel
3. Creatief
4. Gedreven
5. Ruime ervaring
6. Verantwoordelijk
7. Strategisch
8. Track record
9. Organisatorisch
10. Expert

De populaire termen lijken nog meer op termen die in een doorsnee sollicitatiebrief opduiken. Dat is geen toeval, want LinkedIn is steeds meer een rekruteringssite met ongeveer 3 miljoen jobvermeldingen, tien keer zoveel als een jaar geleden. Rekrutering (Talent Solutions) is ook een van de meest rendabele afdelingen.

Bron: Bloovi.be

lees meer >>

Video's delen via Twitter wordt easy

05/03/15

Er bestaan heel wat apps om foto's en video's te delen op Twitter. Sinds kort kan je video's opnemen, monteren én delen via Twitter. Beter nog, je kan je Twitter-video's ook op een erg simpele manier embedden op jouw website.

Hoe?

Klik op de drie puntjes "..." bij een Tweet. Je krijgt dan de optie om een tweet/video te embedden. Twitter genereerd dan een stukje HTML-code die je vervolgens kan copy pasten in de code van jouw website.

De onstuitbare opmars van de digitale wereld

Met de opmars van Facebook als videoplatform wordt het voor Twitter ook enorm belangrijk om zich hier te positioneren. Twitter wil een grotere rol gaan spelen in online video. Of dit zal aanslaan is moeilijk te voorspellen. Het ziet er alvast goed uit!

lees meer >>

Hoger scoren in Google

Heeft u vandaag al een keer ‘gegoogled’? De kans is groot dat u hier voluit ‘ja’ op antwoordt. 90% van de Belgische internetgebruikers zoekt dagelijks informatie op via het internet en de ideale informatiebron is… Google.

 Sterck Magazine - een gloednieuw regionaal zakenblad - bracht alvast meer praktijkgerichte info rond dit thema. Wil u meer te weten komen, of wilt u advies over Google Adwords, SEO en meer? Aarzel niet om contact met ons op te nemen, ons team van specialisten staat klaar voor u.

Contact
AWALI | Centrum Zuid 1527f | 3530 Houthalen | T 011 71 89 00 | info@awali.be