Facebook introduceert relevantie scores

12/03/15

Eén van de grootste redenen dat adverteren via Facebook zo goed werkt, is dat de advertenties alleen bij mensen terecht komen die er effectief iets aan hebben. Facebook vindt het belangrijk dat er gebruik gemaakt wordt van relevantie als een factor. Hiermee wordt dus de relevantie voor jouw doelgroep bedoeld. Je wordt als adverteerder verzekerd dat jouw advertentie door de het juiste publiek wordt gezien. De toevoeging van relevantie scores maakt het natuurlijk een stuk gebruiksvriendelijker niet alleen voor bedrijven maar ook de Facebook gebruikers. 

Hoe werkt het?

De relevantie scores zullen worden gebaseerd op zowel de positieve als negatieve feedback die Facebook krijgt van een bepaalde doelgroep. Stromen er veel positieve reacties binnen? Dan wordt de relevantie score hoger. Vanaf het moment dat mensen een bepaalde advertentie verbergen of rapporteren zal de score lager worden. Als adverteerder kan dit als een indicatie dienen om te zien of je op het goede spoor zit of niet.

De advertentie krijgt een relevantie score tussen de 1 en 10 waarbij 10 het hoogst is. Elke keer dat er nieuwe feedback wordt gegeven op de advertentie wordt de score geüpdate. 

Waarom zijn ze belangrijk?

Het verlaagt de kosten om mensen te kunnen bereiken: Hoe hoger de relevantie score, hoe minder het kost om die te leveren. Dit komt doordat het advertentie leveringssysteem van Facebook zo geprogrammeerd is dat de juiste inhoud bij de juiste mensen terecht komt.

 De relevantiescore is niet de enige factor die het leveringssysteem in acht neemt: Het bod dat jij over hebt voor een advertentie speelt ook een rol. Bijvoorbeeld er zijn twee advertenties met dezelfde doelgroep. Dan is het niet zo dat de adverteerder met de hoogste relevantie score maar met een laag bod een advertentie met een hoog bod maar lagere score die automatisch verslaat. Over het algemeen heb je als adverteerder een streepje voor als jouw advertentie een hoge relevantie score heeft.

Adverteerders kunnen experimenteren: Je hebt allelei soorten advertenties. Je kan nu met verschillende combinaties van een afbeelding en tekst uitproberen. Daarna kan je zien wat goed werkt en wat minder goed werkt.

Optimalisatie online campagnes: Tijdens de campagnes kan jij de relevantie score checken. Op het moment dat jouw score begint te dalen dan kan je dat zien als een indicatie om jouw advertentie aan te passen of een nieuwe te bedenken. 

De relevantie scores zijn er om de kosten te verlagen maar zijn ook handig om jouw creativiteit en targeting skills van de advertentie te testen. 

Contact
AWALI | Centrum Zuid 1527f | 3530 Houthalen | T 011 71 89 00 | info@awali.be