Meer Twitter-volgers & traffic? Pas deze 7 'growth hacks' toe

11/03/15

De laatste jaren wordt er veel gesproken over 'growth hacking'. Startups en succesvolle technologiebedrijven uit Silicon Valley hebben hier gebruik van gemaakt om snel te kunnen groeien. De vraag is natuurlijk, wat is growth hacking precies? En hoe pas je dit toe?

Growth hacking
Dit is een buzzword in de tech startup-scene. Bekende bedrijven als Dropbox, Facebook en Airbnb hebben growth hacking succesvol toegepast om hun nieuwe product onder de aandacht te brengen van een grote groep gebruikers of prospects. Growth hacking is een verzamelnaam voor een specifiek soort online marketing-strategie die erop gericht om in relatief korte tijd veel leads of gebruikers naar je platform of dienst te verwijzen.

Het is een combinatie van:

Alle vormen van online marketing, digital analytics en insights, traffic en content optimisation én het automatiseren van specifieke handelingen of tools.

1. Favoriten van relevante tweets

Het is simpel: favorite een tweet die betrekking heeft op je dienst of product. Zo kan je als gebruiker op een eenvoudige manier opvallen bij potentiële nieuwe leads of gebruikers. 

2. Meeliften op populaire, relevante artikelen

Hoe je ook draait of keert, er zijn nu eenmaal betere, populairdere artikelen op het web beschikbaar dan die op je eigen blog of site. Niet getreurd, je kunt ook gewoon meeliften op het succes van dergelijke content. Je kunt jezelf ermee presenteren aan mensen die hebben aangetoond affiniteit met de content te hebben, door het delen van deze content op Twitter. Hoe kan je dit doen?

1. de url in je Twitter-bio moet verwijzen naar de pagina waarheen je mensen wilt sturen. Let er hierbij op dat de content van je bio aansluit op de inhoud van het artikel

2. Zoek het betreffende artikel waar je op wilt meeliften

3. Zoek uit wat de standaard 'share'-tekst is en eventueel een deel van de url (zonder alle parameters die de share uniek maken)

share tweet






4. Kopieer de tekst en plak deze in het zoekvenster van Twitter. Voilà, alle tweeps die het artikel hebben gedeeld op een presenteerdblaadje

5. Favoriet alle tweets in de lijst met zoekresultaten

6. Wacht af en hou in de gaten wat deze actie je oplevert aan nieuwe followers of site-traffic.

3. Het automatiseren van favorites met marketing automation

Het favoriten van tweets is, zoals in het voorbeeld hierboven, een taak die je aardig wat tijd kan kosten. Inmiddels zijn er tools ontwikkeld die je deze tijd uit handen nemen en het je mogelijk maken om de genoemde handelingen op grote schaal toe te passen. Één van de meest populaire voorbeelden is die van een Nederlandse startup: TweetFavy.

4. Tweeps toevoegen aan Twitter-lijsten

Hier ga je gebruikers, waarvan je hebt gezien dat ze over een bepaald onderwerp tweeten toevoegen aan een openbare lijst. Ook hierbij ontvangt de gebruiker een melding (niet bij een private lijst), waarmee je jezelf op het netvlies brengt van mensen die zich normaal gezien buiten je netwerk bevinden.

Dit kan je makkelijk automatiseren met een if-this-then-that automation recipe

Het is belangrijk te vermelden dat zowel hier als bij Twitter-favorites, het zomaar kan gebeuren dat de actie buiten context is. Zo kun je dus ook automatisch negatieve tweets toevoegen aan je lijst en derhalve een negatieve reactie ontlokken. Ook hiervoor geldt, wees voorbereid en maak de afweging wat de impact kan zijn op je merk!

5. Volg de volgers van je concurrent

Follow – followback is een veelgebruikte tactiek op Twitter waarmee je betrekkelijk simpel veel volgers aan je account kunt toevoegen. Wint zeker geen schoonheidsprijs, maar het is erg waarschijnlijk dat veel Twitter-influencers vroeger of later gebruik hebben gemaakt van deze tactiek.

6. Automatiseren van follow - followback

Er zijn meerdere tools voorhanden die je in staat stellen om eerdergenoemde tactiek te automatiseren en op grote schaal toe te passen. Een voorbeeld is de tool Tweetadder, waarbij je meerdere variabelen kunt instellen om gebruikers te zoeken die voldoen aan je gewenste criteria.

7. Bewerk je tweets met een call-to-action

Deze methode is erop gebaseerd dat je ook daadwerkelijk wat te zeggen hebt met je tweets en is dus meer dan alléén een numbers-game. De doelstelling is om je eigen tweets, die door gebruikers worden gedeeld of ge-retweet van een call-to-action te voorzien, waardoor ze ook buiten je eigen netwerk kunnen leiden tot nieuwe volgers of traffic naar je eigen site.

De vraag is nu, zouden jullie deze methodes toepassen? Of juist niet? Laat horen hoe je erover denkt!

Contact
AWALI | Centrum Zuid 1527f | 3530 Houthalen | T 011 71 89 00 | info@awali.be