Tips voor het versturen van uw e-mailing: bounces

28/04/14

U wil starten met het versturen van een e-mailing? Het is niet altijd vanzelfsprekend dat deze ook effectief de mailbox van uw publiek bereikt. Het is immers mogelijk dat deze boodschap niet aankomt en u een e-mail terugkrijgt omdat het niet kan worden afgeleverd. Deze berichten kunnen onderverdeeld worden in 2 typen: harde en zachte bounces. 

Harde bounces vs. zachte bounces: wat is het verschil?
Bounces betekent in het algemeen dat een e-mail niet is aangekomen in de inbox van de ontvanger. Hard en zacht duiden op de reden waarom. Het ene is permanent, het andere minder permanent. 

Een harde bounce is een e-mail die niet is aangekomen om permanente redenen. Het kan hier gaan om een ongeldig e-mailadres, hetgeen soms veroorzaakt wordt door slechts een typfout. Deze e-mailadressen kan u best uit uw mailinglijst halen. Een te hoge bounce rate betekent immers dat e-mailservers uw mailing sneller zullen beschouwen als ‘spam’. 

Zachte bounces zijn die e-mails die niet aankomen om minder permanente (tijdelijke) redenen. Ze worden wel herkend door de ontvangende e-mailserver maar kunnen op dat moment niet afgeleverd worden omdat de mailbox vol zit of het bestand in de mail bvb. te groot is. De meeste e-mail providers blijven gedurende enkele dagen proberen de e-mail te bezorgen. Hou dit toch in het oog: als u merkt dat steeds dezelfde adressen blijven bouncen dan kan u deze best verwijderen uit uw mailinglijst.

Bounce rate
Het bouncepercentage geeft het aantal adressen weer waarbij uw e-mailing niet aankomt. Probeer steeds uw bounce rate onder de 2% te houden, bij meer dan 2% kan het immers zijn dat er afleveringsproblemen beginnen op te duiken. 

Tot slot: het is belangrijk uw adresbestand regelmatig te updaten. Spamfilters reageren op grote aantallen bounces door de mailserver die de mailing verstuurt te blokkeren. Zo wordt het onmogelijk om nog mail te versturen. Dat moet u te allen tijde voorkomen.

Contact
AWALI | Centrum Zuid 1527f | 3530 Houthalen | T 011 71 89 00 | info@awali.be