SEO: vroeger en nu

06/05/14

Eenvoudige keyword research, zoveel mogelijk backlinks met ankertekst, veel keywords in een tekst zetten..Succesvolle strategieën van vroeger behoren inmiddels tot het verleden, dat is ook het geval op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO). 

Relevantie en kwaliteit
Waar u vroeger een ranking bij zoekmachines nog kon boosten door op andere sites zoveel mogelijk te linken naar uw website, heeft dat vandaag de dag weinig zin meer. Het algoritme van Google verandert continu. Kwaliteit staat hoog op de agenda bij Google, dus een paar woorden in een tekst stoppen is niet meer voldoende. Anno 2014 gaat het meer en meer om relevantie en kwaliteit. 

Midden jaren 90 - wanneer de zoekmachines voor het eerst boven water kwamen - hadden deze slechts één doel: mensen helpen bepaalde zaken te vinden. Zoals steeds vonden bedrijven een manier om zoekmachines te misleiden en hun pagina’s hoger te tonen in de ‘search engine results pages’ (SERP’s). SEO werd een web van tricks en cheats.

Manipulatie
Uw code volduwen met meta keywords om het beste te scoren op 150 verschillende keywords? Willekeurige keywords in witte kleur op de achtergrond van uw websitepagina’s? Begin jaren 2000 begon Google met acties tegen SEO wanpraktijken: Google Hummingbird, Google Panda en Google Penguin . 

De Google Penguin bvb. richt zich op webspam en met name linkspam. Vroeger kon u op grote schaal links kopen. Penguin maakte een einde aan deze praktijken: websites die hun linkprofiel manipuleerden werden genadeloos afgestraft. 

Toekomst van SEO
Waar SEO vroeger vooral was weggelegd voor techneuten, is het vandaag ook zeer toegankelijk geworden voor de doorsnee ondernemer. Vergeet echter niet dat de technische kant achter SEO ook belangrijk is om uw website doorzoekbaar te maken.

In plaats van dat u Google te slim af wilt zijn, focust u  in 2014 beter op uw bezoekers. Het draait namelijk om relevante én waardevolle inhoud voor de lezer. Als u zich daar aan vasthoudt, optimaliseert u de tekst (mits goed opgebouwd) tegelijkertijd voor zoekmachines.

Wil u meer te weten komen over SEO tips en tricks? Neem gerust contact op met ons, we staan klaar om u verder te helpen. 

Contact
AWALI | Centrum Zuid 1527f | 3530 Houthalen | T 011 71 89 00 | info@awali.be