On-page en off-page SEO voor e-commerce

16/05/14

Googles algoritmes veranderen zo snel dat het moeilijk is om bij te blijven. Het Google-team doet er alles aan om lezers een kwaliteitsvolle zoekervaring aan te bieden. Deze gehele situatie is fantastisch voor de consument maar hoe moet een e-commerce ondernemer nu weten wat nog goed is voor zijn SEO?


  • 1. On-page SEO

Om pagina’s te optimaliseren voor zoekmachine optimalisatie zijn een aantal regels erg belangrijk. Wij zetten een aantal on-page SEO tips op een rijtje.

Gebruik Alt-Tekst
Als u een foto toevoegt moet u ervoor zorgen dat u in de alt-tekst specificeert wat de foto is. Dit is belangrijk voor twee redenen: enerzijds helpt het voor de SEO maar de hoofdreden is om bezoekers te laten weten wat ze te zien krijgen zodra de foto om de één of andere reden niet zou verschijnen. 

Voeg Social feeds toe
Social media resultaten verschijnen in de zoekresultaten van Google. Dus waarom daar niet het beste van maken. Een Facebook en Twitter feed toevoegen, een Pinterest now-trending board toevoegen of Instagram foto’s delen op uw site kan uw pagina helpen boosten. Google+ wordt steeds belangrijker voor Google. Vergeet dus zeker ook deze ‘nieuwe’ social media tool niet.

Voeg reviews en getuigenissen toe
Wanneer klanten meer willen weten over een specifiek product of dienst dan zoeken ze naar reviews. Leidt deze klanten naar reviews op uw eigen website in plaats van een reviewsite van derden. Ook al zitten er misschien enkele negatieve reviews tussen, uw geloofwaardigheid stijgt nog steeds.

  • 2. Off-page SEO

Off-page SEO zijn alle zaken die buiten uw site ondernomen worden om deze site beter vindbaar te maken in Google. Ook hier geven we een aantal tips mee.

Social Media
Deel uw blogs, reviews, video’s, nieuwe producten en veel meer. Dit vergroot de kans dat de consument de weg naar uw bedrijf zal vinden tijdens hun zoektocht. Zorg er wel voor dat u iedere link en foto vergezelt met een goede beschrijving.

Review sites
Kopers zijn dol op de mogelijkheid om hun mening te verkondigen. Verschillende reviewsites als Facebook, en Google+Lokaal verwelkomen gebruikers om positieve en negatieve ervaringen te delen. U kan uw klanten vragen om reviews achter te laten op deze websites en hiervan profiteren wanneer andere zoeken naar reviews over uw bedrijf.

Portaalsites
Probeer alleen op portaalsites met een goede reputatie te verschijnen. En zorg er bovendien voor dat deze op enige manier relevant zijn voor uw producten en diensten. Kopers die u vinden in sites die in geen enkel opzicht iets te maken hebben met uw goederen of diensten zullen hun vertrouwen in uw onderneming verliezen.

De essentie is dat u steeds verschillende acties kan ondernemen om uw SEO te boosten, zolang deze acties niet beschouwd worden als spam. Kwaliteit is meestal de enige SEO-methode die een blijvend succes garandeert. 

Zorg er dus voor dat de informatie die u publiceert van de hoogste kwaliteit is. 

Contact
AWALI | Centrum Zuid 1527f | 3530 Houthalen | T 011 71 89 00 | info@awali.be